Wednesday, March 17, 2010

ULASAN ARTIKEL ' LEARNING OUTCOME 2 '

Kanak-kanak istimewa juga mempunyai hak untuk mendapatkan peluang kehidupan yang baik dan samarata seperti kanak-kanak normal disisi keluarga,masyarakat dan juga mempunyai keinganan untuk berjaya seperti manusia normal. SIAPA kata anak yang ada masalah pembelajaran tidak berhak dihantar ke sekolah? Siapa kita yang boleh menentukan nasib dan keupayaan seseorang? Memang mereka ini ada banyak halangan dan kekangan tetapi anak istimewa boleh diajar, walaupun perkembangannya sangat perlahan dan mengambil masa panjang. TetaPI amat Yang menyedihkan ialah bila ibu bapa sendiri berputus asa dan menganggap anak mereka tiada harapan. Tidak kira bagaimana teruk pun keadaan anak istimewa ini, mereka sebenarnya boleh belajar — sekurang-kurangnya untuk menguruskan diri sendiri. Tidak kira apa tanggapan orang, ibu bapa harus yakin bahawa anak istimewa juga mampu untuk berjaya.Malah,ada diantara perkembangan anak bermasalah ini lebih baik dan memberangsangkan jika ibu bapa dapat menerima hakikat dan mencari jalan bagi mendidik anak secepat mungkin.

Menjaga anak istimewa dan berkeperluan khas dalam pembelajaran memerlukan kesabaran berlipat ganda kerana mereka mempunyai ‘perangai ekstrem’ tersendiri seperti tidak sabar, memberontak, cepat menangis dan mengamuk. Merekaperlu dididik dengan penuh kasih sayang, sabar dan teliti, tetapi jangan terlalu dimanjakan. Ajar anak perlahan-lahan dan ulang setiap hari. Usah marah atau pukul anak kerana ia memburukkan keadaan dan menghilangkan keyakinan anak.

Anggapan tiada harapanuntuk berjaya perlu dikikis kerana ia melemahkan semangat semua orang, termasuk ibu bapa dan si anak. Bahkan, ini adalah faktor yang menghalang anak berdikari. Apabila anda dapati anak mengalami masalah, segera dapatkan bantuan pakar perubatan untuk pengesahan.

Pakar akan mengesyorkan kaedah sesuai untuk anak anda mengikut tahap mentalnya. Pada masa sama, dapatkan guru pendidikan khas yang boleh membantu anak. Anda boleh menjemput guru ke rumah atau menghantar anak ke pusat pembelajaran khas mengikut kemampuan masing-masing. Bagaimanapun di pusat pembelajaran khas, anak anda belajar untuk berkawan, berkongsi barangan serta mematuhi arahan.

Dapatkan bantuan pihak lain untuk bersama-sama menjaga anak, sama ada ibu bapa atau pembantu rumah. Bagaimanapun, jangan lepaskan sepenuhnya tanggungjawab itu kepada mereka. Ibu bapa perlu memainkan peranan aktif dalam memastikan anak mereka boleh berdikaridan berjaya dimasa hadapan.

No comments:

Post a Comment