Saturday, March 20, 2010

ULASAN ' LEARNING OUTCOME 5'

Terdapat pelbagai kaedah baru sebagai P&P khas untuk kanak-kanak yang menghadapi masalah dalam pembelajaran seperti Dyslesia dan Dyscalculia.Diantaranya kita boleh mengintegrasikan penggunaan ICT dalam pembelajaran. Tedapat banyak software,produk mahupun 'games online' yang telah direkacipta khas untuk kanak-kanak ini. Selain itu kaedah multisensory juga amat baik untuk menjana pemikiran yang kreatif di kalangan murid ini. Penggunaan pelbagai warna,alat muzik dan aktiviti tang melibatkan penglibatan aktif akan embuatkan murid bermasalah pembelajaran ini mudah untuk menguasai sesuatu topik.

Seperti yang diketahui,guru adalah individu yang paling rapat dengan murid,bahkan dalam sesetengah kes guru lebih memahami murid bermasalah pembelajaran seperti diskalkulia ini lebih daripada ibu bapa sendiri.Adalah penting juga bagi guru untuk memahami masalah murid dari peringkat awal seperti tidak mampu untuk memahami konsep asas nombor.Gunakanlah pelbagai material dan kaedah terkini yang ada untuk membantu murid ini.Dengan berkat usaha guru tidak mustahil murid ini mampu berjaya seperti murid normal yang lain.

Sebagai guru, kita hendaklah cuba menyelami dunia kanak-kanak bermasalah ini,cuba untuk berfikir dengan cara pemikiran mereka supaya kita memahami apa sebenarnya yang diperlukan oleh kanak-kanak ini dalam proses pembelajaran.

No comments:

Post a Comment