Friday, March 19, 2010

ULASAN 'LEARNING OUTCOME 3'

Pendidikan khas untuk kanak-kanak istimewa yang mempunyai masalah pembelajaran bukan sahaja perlu diketahui oleh mereka yang terlibat bersama golongan dengan keperluan khas, malahan juga oleh setiap lapisan masyarakat, terutamanya para guru di sekolah. Ini penting bagi membantu para guru mengenal pasti kanak-kanak yang mungkin menghadapi masalah dalam pembelajaran yang dapat dikaitkan dengan faktor-faktor tertentu.

Perkara pokok yang menjadi persoalan utama ialah bagaimana sesuatu sesi pembelajaran itu dapat disampaikan dengan berkesan kepada murid istimewa yang mempunyai masalah dyslexia dan dyscalculia ini.

Para guru perlu peka dengan keperluan murid istimewa ini khususnya dalam pemyampaian arahan semasa sesi Pengajaran dan Pembelajaran. Penyampaian para guru perlu jelas dan dirancang dengan teliti supaya sesuai dengan murid ini. Murid ini perlu dibantu agar berasa mudah dan seronok dengan sesi pembelajaran.

Bermula pada tahun 2010, Bahagian Pembangunan Kurikulum berserta dengan beberapa pihak lain telah melaksanakan satu program baru untuk mengatasi masalah pembelajaran di kalangan murid yang bermasalah dalam pembelajaran yang dinamakan LINUS. Program yang dirangka ini adalah diharapkan akan dapat membantu para guru dan sekolah untuk mengatasi masalah pembelajaran. Pengisian aktiviti program ini juga memerlukan penglibatan yang aktif di kalangan murid dalam aktiviti pembelajaran yang bersifat interaktif,'games',multisensory danpelbagai teknik baru P&P. Para guru juga telah diberi kursus khas untuk meningkatkan penyampaian P&P untuk murid bermasalah pembelajaran ini. Adalah diharapkan ianya akan mampu menarik minat dan membantu murid-murid yang menghadapi masalah dalam pembelajaran.

No comments:

Post a Comment